Barbara Rusnáková
29.05.2018
5 min

Tanec x Kód = CCLx ---> Sensorium '18 // blog

To, čo sa stalo vtedy v Bratislave revitalizujem malým progress reportom. Ten je od človeka, ktorý sa vôbec nevyzná do kódenia, avšak posúva pár adries, spojení a impulzov pre code savvy artistov, tanečníkov a performerov. So stalk on.

Vďaka srdečnej podpore Creative Industry Košice mojich performatívnych pokusov a vďaka (v čase T) pripravovanému predstaveniu Urgent Need to Breathe so Ziggurat Project, som dostala skvelú príležitosť zúčastniť sa putovného workshopu Choreographic Coding Lab (CCLx). CCLx workshop sa tento rok stal súčasťou festivalu Sensorium v našom hlavnom meste. Workshop je jeden z výstupov štvor-ročného research projektu od The Forsythe Company menom Motion Bank, spojenia digitálneho umenia (digital online scores) a choregrafie. Je fajn nezabudnúť, že predošlé série CCL sa konali v mestách Belo Horizonte a Auckland (2016), Los Angeles a New York (2015), Frankfurt a Melbourne (2015), Nairobi a Amsterdam (2017) a napokon Bratislava (2018). 

CCL je taký formát workshopu, kde stretnete ľudí, ktorých by ste za normálnych okolností nestretli. Pod normálnymi okolnosťami myslím trajektórie každodenného života s veľmi nízkou pravdepodobnosťou dať na jednu kôpku, v jednom čase, na jednom mieste a z celého sveta ľudí, s dosť špecifickými záujmami. Práve na tejto platforme sa stretnú tí, ktorí sa zaujímajú o digitálne médiá a zároveň o preklad aspektov choreografie a tanca do digitálnej podoby. Uplatniť takéto myslenie na vlastnú prax nie je vždy easy a nie je vždy predvídateľné. No výsledky stoja za to.

Bratislavskú edíciu CCL zorganizovala Mária Júdová (BA, s centrálou v Prahe) s Toby Knyvett (Sydney, s centrálou v Berlíne). Toby rieši svetelný dizajn a venuje sa aj machine learning (ak chceš, tu si stiahni štedrú príručku Machine Learning for Artists, čo Toby odporúča). Zo Sydney odišiel, lebo chcel žiť v priestore plných impulzov a zároveň byť sprostredkovateľom úplne nových pohľadov na svet (perception experience?). Toby nosí šiltovku s nasprejovaným nápisom WOMEN cez vlastnoručne vyrobenú stencilku a má aj ďalšiu superpower. Počúvať a zároveň - hoc a postojačky - neustále písať do malého počítačíka, ktorému ako podporný piedestál slúži vlastné torzo. High five-li sme si na streko v Košiciach počas Art & Tech Days 2018, takže ak ste doteraz neplánoval ísť, teraz už musíš. Minimálne spoznať Tobyho.

Mária je multimediálna umelkyňa so silným prepojením na súčasný tanec. Pracuje s pojmami VR, intermedia, light design, contemporary dance a miestnemu media-artovému publiku ju asi ani netreba predsatvovať. Mária má extra superpower rozumieť mysleniu viacerých strán a akosi prirodzene vedieť facilitovať proces tvorenia.

Ďalší skvelí ľudia boli medzi účastníkmi workshopu. Napríklad Sarah Howorka, študentka nových médií vo Viedni, ktorá na škole vyvíjala hanblivé arduino, ktoré pri priblížení zdrhlo, alebo average faces mirror - niečo podobne ako toto. Jej web a práce si určite pozri.

Miloš Roglic je z Belehradu. Vytvoril napríklad fyzioterapeutickú hru pre deti s motorickými problémami ako autismom, ADHD alebo dyslexiou. Ich kĺby sú cez Kinect napojené aj na appku, ktorá sleduje progress. (Niečomu podobnému sa vďaka Creativity for Business venoval aj Boris Vaitovič.) Počas CCLx workshopu sa zameral na 3D generative objects spolu so Sanjou, ktorá zas rieši bioinformatiku. Tu je jeho web.

Amy Cartwright, ktorá prišla až z Londýna, tancuje, no počas magistra začala kódiť a riešiť roboty na javisku. Architekt Boy d'Hont zas pracuje s 3D modelmi. Ďalej tu boli choreografka EunJi Sung z Južnej Kórey, Emil Berzén zo Švédska, Andrej Mosat, Roman Mackovič a napokon my - Ziggurat Project a The Manifesto. My sme pracovali na interaktívnej časti predstavenia, na wearable electronics, na senzoroch ktoré reagovali na tep, na dotyk, na LED žiarovkách a senzoroch ktoré zas reagovali na iné svetlo... Takisto na reálnej interakcii s divákom a vyskúšali sme si aj prácu s Kinectom.

Počas dielní sme mali prezentácie od Christian Mio Loclaire z Berlína, tanečník, ktorý nám predstavil popping a zároveň data vizualizácie pohybu, či generatívnu choreografiu. V praxi sme si prešli ako zdĺhavý a komplikovaný vie byť proces vysvetľovania tanca kóderom.

Najväčšia pecka bol Choy Ka Fai zo Singapuru. Na workshope sme na vlastných svaloch zažili jeho Kyótsky experiment alebo aj talk, ktorý bol dosť podobný tomuto TED talku. Tak zbežne sme si myšlienkami ovládali končatiny, skúšali sme senzory napojené na svaly a taktiež sme si merali brain waves a silu koncentrácie.

Na záver workshopu boli otvorené prezentácie z dielní a cez večerný koncert Lanarxa Artefaxa sme sa plynulo dostai až ku konferencii.

Ďakujem tímu Sensorium, Márii, Tobbymu a Ziggurat Project a zároveň všetkých pozývam do Košíc na Art & Tech Days and Conference 2018 v Novembri 21 - 24. Save the date! 

---> https://www.facebook.com/artandtechdays/

Obrázok je z CCLx workshopu od http://starts.sk/ .