Program DesignLab by CIKE x MILK vedený mentorom Martinom „Žltým“ Jenčom je v plnom prúde. Ich cieľom je posunúť lokálnu dizajnérsku produkciu na vyššiu úroveň a prispieť tak k celkovej propagácii kreatívneho priemyslu na Slovensku. Predstavujeme ti prvú štvoricu z jedenástich mladých talentovaných dizajnérov, ktorí získali jedinečnú šancu učiť sa od človeka s dvadsiatimi rokmi skúseností. Spoznaj Silviu, Sama, Aňu a Katku, s ktorými raz možno budeš spolupracovať aj ty.
Silvia Vargová
Pracuje ako freelancerka a špecializuje sa hlavne na knižný dizajn – predovšetkým na detské knihy – ale aj na vizuálnu identitu a printy všeobecne. Silvia je súčasťou tímu, ktorý stojí za vznikom magazínu (dnes už vydavateľstva) Egreš. Vo svojom profesijnom živote si veľmi cení kontakty a spolupráce, ktoré doposiaľ nadviazala. Na dizajnérskej práci má najradšej moment, kedy sa projekt z počítača prenesie do reality a môže svoju prácu chytiť do rúk.
Vo voľnom čase miluje cestovanie a inšpiráciu pre ďalšiu tvorbu v určitom bode načerpala v Austrálii. Často sa však necháva inšpirovať vecami mimo dizajnu a vizuálmi starých kníh. Slovenskí dizajnéri sú podľa nej na dobrej úrovni, no chcela by, aby začali viac spolupracovať, budovať komunitu a presadzovať sa aj na zahraničnom trhu. V DesignLabe chce nadobudnúť poznatky, ktoré by mohla aplikovať do svojej praxe. Páči sa jej možnosť konzultácie s odborníkom, ktorý má roky skúseností a nestráži si svoje know-how, ale naopak, zdieľa ho s ostatnými.
„Ľudia vedia, čo chcú, ale často nevedia ako na to. Dizajnér sa má stať ich kamarátom a poradiť im.“
SILVIA VARGOVÁ
Anna Hájková
Produktová dizajnérka Aňa má na svojej práci najradšej, keď vidí úspešné výsledky a najviac oceňuje, ak jej klient dopraje voľnosť v kreativite. Je spoluzakladateľkou košického umeleckého paktu Citrón, ktorým pomáha prezentovať tvorbu mladých ilustrátorov, grafických dizajnérov a grafikov. Do DesignLabu sa prihlásila preto, aby sa vo svojej práci zlepšovala a dnes sa teší nielen z toho, že v ňom môže skúšať veci, ku ktorým by sa za normálnych okolností dostala až o niekoľko rokov.
V budúcnosti by rada vlastnila malé štúdio, v ktorom by sa snúbilo staré s novým. Spájajúcim prvkom by bola výroba starou grafickou technikou, ako sú sieťotlač a linoryt. Považuje ich za najlepší spôsob získania citu pre kompozíciu. Sama vraví, že najlepšie veci, aké kedy vytvorila, vychádzali práve z toho, čo predtým nakreslila ručne. Za svoj najlepší projekt pokladá ilustrovanú knihu Etgara Kereta – The Seven Good Years, ktorá bola jej semestrálnym zadaním. Nikdy predtým knihu neilustrovala, ani nepracovala v ateliéri ilustrácie, no ukázalo sa, že skúsenosti niekedy nie sú všetko, čo potrebujeme. Občas stačí len veľmi chcieť.
„Analógová práca privádza k lepšiemu výsledku.“
ANNA HÁJKOVÁ
Samuel Kušnír
Pochádza spod Tatier a vo svojom profesijnom živote by sa chcel pričiniť o to, aby z tohto regiónu nebol taký odliv mladých šikovných ľudí. Po skúsenostiach s prácou v reklamných agentúrach stihol už založiť aj vlastné dizajnérske štúdio v Poprade so zameraním na printovú komunikáciu. V lete si možno aj ty kúpiš pohľadnice tatranských chát, ktorých autorom bude práve on, pretože aktívne pracuje na rozvoji kraja. Na tejto práci ho najviac baví to, že môže osloviť veľké množstvo ľudí, pretože ako dizajnér je to práve on, kto spolu s organizačným tímom definuje a vizualizuje to, čo si ľudia majú uchovať v pamäti.
Okrem rozvoja vlastného podnikania, chce v budúcnosti vzdelávať stredoškolákov a privádzať ich k porozumeniu hodnoty dizajnu. Popri práci má rád aktivity, pri ktorých môže prejaviť svoju osobnosť, či už je to zariaďovanie vlastného bytu alebo varenie. Práve vtedy sa v ňom kumuluje najväčšie množstvo inšpirácie. Do DesignLabu sa prihlásil, pretože cítil potrebu odbornejšieho vedenia. Dnes sa z mentoringu veľmi teší, pretože sa učí, ako si upratať vlastné podnikanie tak, aby malo hlavu a pätu. Obzvlášť pozitívne hodnotí to, že účastníci sú na rôznych úrovniach, čo ho vie motivovať, inšpirovať i ťahať dopredu.
„Dizajnér je ten, kto hľadá mosty, aby si ľudia vzájomne porozumeli.“
SAMUEL KUŠNÍR
Katarína Jančovičová
Dizajnérkou sa stala, pretože ju bavilo riešiť problémy, analyzovať a napomáhať dobrému výsledku. Spomedzi viacerých projektov stojí napríklad za vytvorením materiálov pre očnú kliniku. V závere zjednotila vizuálne materiály a zároveň sprístupnila pacientom informácie v grafickej podobe tak, aby lepšie porozumeli zákrokom, ktoré ich čakajú. Katka sa vo voľnom čase zapája do kultúrnych aktivít, rada cestuje, no baví ju aj bizarná kultúra a bežná ľudová tvorivosť.
Myslí si, že slovenským dizajnérom najčastejšie chýba zdravé sebavedomie, schopnosť predať sa. Do DesignLabu sa prihlásila za účelom zlepšenia samej seba nielen ako dizajnérky, ale aj ako biznis woman, pre ktorú je dôležité efektívne plánovanie a komunikácia s klientmi i dodávateľmi. Oceňuje hlavne „Žltého“ transparentnosť a ochotu podeliť sa o informácie, ktoré by niekde inde boli považované za firemné tajomstvo.
„Je dôležité, aby klient rozumel hodnote, ktorú dizajnér produkuje.“
KATARÍNA JANČOVIČOVÁ