Pri výbere účastníkov do programu Escalator je pre nás dôležitá ich jasná vízia a chuť rozvíjať sa. O tom, prečo je dôležité myslieť nielen „out of the box“, ale taktiež „inside the box“, porozprávali crowdfundingové vydavateľstvo EZOPO z Bratislavy, Sewn bag s.r.o., kde sa venujú téme upcyklácie textilného odpadu, a Textilné remeselné centrum Čadca sídliace v historickej továrni bývalej Sloveny.
EZOPO, Michala Mia Ilavská
Musím sa priznať, že na začiatku som bola skeptická voči online forme programu Escalator. Nie pre kvalitu programu, ten už funguje takmer 10 rokov a vzišlo z neho množstvo kvalitných projektov, ale skôr, čo sa týka udržania mojej pozornosti v online priestore. Na moje prekvapenie sú však vzdelávacie hodiny veľmi príjemné, interaktívne a beriem ich už ako pravidelnú súčasť mojich stried.
Keďže je program naozaj intenzívny, myslím si, že každá organizácia doň musí dospieť. Iba tak si ho totiž bude vedieť vychutnať a zároveň aj aplikovať všetky tie rady, ktoré často prídu nielen od mentorov, ale aj od ďalších zapojených organizácií. A to je veľké plus, keďže týmto spôsobom dokáže každý z nás vystúpiť zo svojej bubliny a dostávať podnety od ľudí, ktorí sa pohybujú v kreatívnom priemysle a v podnikaní.
Udalosti z posledného roka nám na globálnej úrovni ukázali, že všetko na čo sme boli doteraz zvyknutí, sa dokáže zmeniť zo dňa na deň. Mať stabilné základy je určite veľmi prospešné, no vedieť sa flexibilne prispôsobiť môže byť často otázkou prežitia organizácie. A práve preto je extrémne dôležité, aby sme nezaspali na vavrínoch a neuspokojili sa s tým, čo už vieme, ale stále hľadali nové možnosti, ako sa posunúť ďalej. Vraví sa, že každá jedna organizácia je tak silná, ako jej najslabší článok a to myslím, vraví za všetko.
Myslím si, že v EZOPO vydavateľstve rozmýšľame väčšinu času out of the box. Vďaka programu sme si ale s kolegyňou Marcelou našli čas pozrieť sa “in the box”, čo je snáď ešte dôležitejšie. Vďaka mentorom a ich otázkam sme sa po dlhej dobe od založenia zamysleli nad tým, ako fungujeme a nad základnými piliermi, na ktorých staviame. No a taký “look back”, alebo teda pohľad “inside the box”, by sme mali mať neustále v hlave. Ideálne aj vtedy, keď rozmýšľame nad inováciami.
Hodnotný networking je podľa môjho názoru kľúčový. Hodnotný preto, lebo nehovoríme len o vymenení si vizitky, ktorú v lepšom prípade odložíme do šuflíka a zabudneme na ňu, ale o zmysluplnom prepájaní sa. Myslím si, že je len veľmi málo ľudí, ktorí dokážu byť odborníkmi takmer v každej oblasti, a práve preto je naozaj nápomocné vedieť identifikovať svoje silné a slabé stránky. Ak viete, v čom môžete druhým odborne poradiť a v čom naopak potrebujete pomoc vy, tak aj ten networking vie byť naozaj zmysluplný a osožný pre obe strany. No a práve takéto interakcie vznikajú aj v rámci Escalatora. Samozrejme, tým, že podnikáme v kreatívnom priemysle, vzniká tiež priestor na spoločné projekty, do ktorých už nevstupujeme ako navzájom si cudzie organizácie. Vieme už totiž, čo asi môžeme od spolupráce očakávať.
Sewn bag s.r.o., Zuzana Eliášová
Keďže je naša firma v rozpoložení, kedy sa potrebujeme posunúť vpred, Escalator pre nás prišiel v pravý čas. Doteraz sme nemali žiadne školenia alebo vzdelávanie, nikto nám neukázal, ako sa má podnikať. Je to pritom omnoho náročnejšie, ako si človek myslí. Program nám realisticky ukazuje, čo všetko je na to potrebné aj vďaka otázkam, ktoré sme si predtým nekládli. Jednou z nich je napríklad: „Koľko peňazí v hotovosti máme momentálne v organizácii?“ To bola vec, ktorú som až do súčasnosti vôbec neriešila, pretože mi nenapadlo to sledovať.
Sewn bag s.r.o,. to som ja ako majiteľka, práve sme prijali biznis inžinierku Zuzku, a potom sú tu ešte naši zamestnanci, je ich asi 15. Z programu nám vyšlo to, že musíme mať stabilné jadro troch alebo štyroch ľudí, ktorí spolupracujú a sú tu vždy, aj keď sa ostatní menia.
Vzdelávanie a rozvoj v organizácii považujem za dôležité hlavne preto, aby všetci chápali jej víziu a mali širší prehľad o tom, čo sa deje. Keďže naši zamestnanci sú často znevýhodnení uchádzači o zamestnanie, je potrebné im to správne odkomunikovať. Priveľa informácií by ich totiž mohlo vyľakať. Keď máme chvíľu čas, môžeme to zasa využiť a pripraviť sa na niečo, čo sme si naplánovali do budúcnosti. To sme predtým nerobili.
Ako firma máme za sebou začiatok cesty. Hneď v úvode programu sme si identifikovali naše najväčšie výzvy a tiež to, že potrebujeme mať jasnú víziu. Najväčší posun vidím u nás zatiaľ v téme financií, mať v nich poriadok a prehľad. Chystáme sa tiež venovať hlbšie marketingu a predaju, pretože vnímame, že to sú veci, v ktorých máme medzery. S mnohými účastníkmi sme sa poznali už aj predtým, avšak vidím veľký prínos v mentorovi. Tým naším je Paul Bogen a je to s ním zaujímavé, pretože dáva veľmi priame otázky, nad ktorými sa musíme zamýšľať. Na začiatku sme s ním riešili práve financie. Je úplne iné, keď vás príde školiť nejaká firma, ako keď vám dá rady a usmerní vás človek, ktorý si celým tým procesom sám prešiel.
Určite odporúčam prihlásiť sa do Escalatora každému, kto chce svoju firmu alebo organizáciu posunúť dopredu. Výhodou je, že všetky témy sa tu riešia komplexne. Môžem si síce oblasť firemnej stratégie alebo financií naštudovať na internete, avšak nikdy to nebude v širšom kontexte ostatných tém, ktoré sú nemenej dôležité.
Textilné remeselné centrum Čadca, Daniela Danielis
Program Escalator je nanajvýš prospešný pre systematické uvažovanie, ako postupovať v rôznych krokoch. Hneď po prvom workshope s Paulom odišli z organizácie dve zakladajúce členky, ktoré neboli dostatočne motivované pre prácu, takže som v Centre ostala sama.
Po rozpade tímu sa preto pre mňa začalo reštrukturalizačné obdobie a budovanie základne odznova. Každý meeting pozorne sledujem, rozoberám a ukladám tak, aby som štruktúru Centra vedela vo vhodných chvíľach jasnejšie nastaviť. Organizácia je totiž ako živý organizmus, ktorý keď sa nevyvíja, upadá.
Archív: Textilné remeselné centrum Čadca
Keďže som musela zvládnuť koniec roka v organizovaní eventov Textilného centra sama, nezostalo mi až tak veľa času na komunikáciu s ostatnými účastníkmi. Teším sa však, keď sa mi otvorí priestor a čas aj pre hlbšie vzájomné konverzácie s nimi. Myslím si, že pre networking je dôležité stretávať sa nielen pracovne počas tréningov, ale aj neformálne.
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.