Program DesignLab by CIKE x MILK s mentorom Martinom „Žltým“ Jenčom je v plnom prúde. Jeho cieľom je posunúť lokálnu dizajnérsku produkciu na vyššiu úroveň. Po tom, čo sme ti predstavili už ôsmich mladých dizajnérov, je čas spoznať aj posledných troch, s ktorými možno budeš chcieť spolupracovať aj ty.
Katarína Rybnická
Napriek tomu, že dizajnérskej práci sa venuje už dlho, len prednedávnom sa rozhodla založiť si vlastné dizajnérske štúdio. Teraz sa za pochodu učí zvládať veci, ktoré by ako zamestnanec robiť nemusela. Aj preto sa rozhodla prihlásiť do DesignLabu, a tak sa naučila spolupracovať s kreatívnym tímom, riadiť si time-management či naceňovanie služieb. Katka sa profesijne zameriava na branding značiek, kampane, knižný dizajn a ilustráciu. Popri tom facilituje workshopy v sieťotlačovej dielni, kde spoločne so Šopa Gallery vybudovali zázemie a rozbehli prvé kurzy. Každému dizajnérovi odporúča vyskúšať si prácu s tradičnými grafickými technikami, pretože sa naučia ovládať technológiu a zároveň zistia, ako sa správa farba.
Na svojej práci má najradšej proces vymýšľania a spájania myšlienok s ostatnými. Inšpiráciu získava najmä, keď je v prírode alebo si číta. Sama hovorí, že najviac ju aj tak inšpiruje bežný život. V najbližšej dobe sa chce etablovať na lokálnom trhu a zvýšiť povedomie o svojej práci. Katka je vyštudovaná dizajnérka, no sama hovorí, že nerada vidí boj medzi akademickým a komerčným. Napriek tomu, že komerčný dizajn je zrozumiteľný pre široké spektrum ľudí, neznamená to, že nemôže byť rovnako kvalitný.
Sama hovorí, že v DesignLabe zistila, že niektoré problémy majú všetci spoločné, preto je rada, že sa im hlbšie venujú. Príjemným bonusom sú pre ňu ďalší účastníci, pretože spoločne vytvárajú veľmi príjemnú atmosféru workshopov.
„Je nevyhnutné, aby dizajnér pamätal na to, že tu po ňom niečo zostane a nemal by to byť odpad. Preto musí myslieť aj ekologicky, udržateľne a funkčne.“
KATARÍNA RYBNICKÁ
Roman Juhás
Roman si spolu s Martinom Kossuthom, kamarátom zo strednej školy, založil vlastné dizajn štúdio v Košiciach. Zameriava sa na praktické a použiteľné veci ako print, digital, marketingové stratégie a všeobecne komplexné projekty spojené s budovaním značky. Stojí za dizajnom viacerých lokálnych organizácií ako Kino Úsmev, Šopa Gallery či Biela noc. Niekoľkokrát sme mu v CIKE poskytli priestor podieľať sa na tvorbe našich brožúr, toolkitov i City Crackera. Výsledok práce jeho štúdia (interiér, naming, branding) môžete na vlastnej koži okúsiť v atmosfére košického bistra – Pán Ryba.
Dizajnéri často spomínajú, že v slovenskom dizajne im najviac chýba komunita. Roman tento problém identifikoval už dávnejšie a začal ho riešiť sám. Rozhodol sa osloviť lokálnych dizajnérov a nadviazať vzájomné kontakty v rámci malej scény. Z tohto mikroprojektu vznikla myšlienka dvojdňovej konferencie – Eastern Design Conference – ktorá v Košiciach prepája lokálne s globálnym. Hovorí, že Slovensko je malá krajina, ale práca dizajnérov je tu veľmi kvalitná. Chýba však prepojenie Bratislavy a Košíc navzájom i so svetom.
Romana na DesignLabe najviac zaujal mentor Martin „Žltý“ Jenča spolu s jeho štúdiom Milk, ktoré je svojou špecializáciou veľmi podobné tomu jeho, akurát s niekoľkoročným náskokom v poznatkoch aj v úspechoch. Oceňuje mentorovu otvorenosť a to, že nadobudnuté poznatky môže hneď implementovať v praxi, pretože ako sám hovorí, DesignLab je práve preňho. Už teraz si vie lepšie zorganizovať biznis či špecifikovať vlastné dlhodobé ciele a mnohé situácie zo Žltého profesijného života sú mu ako šité na mieru. Sám hovorí, že on už s nejakými skúsenosťami prišiel, no začínajúci freelanceri v tomto programe určite našli poklad.
„Dizajnéri sú trénovaní ísť do hĺbky problému. Zadávatelia na to často nemajú čas.“
ROMAN JUHÁS
Dominika Čupková
Venuje sa hlavne tvorbe vizuálnej identity a ilustráciám, no baví ju typografia a láka knižný dizajn. Okrem toho pracuje ako doktorandka na odbore umelej inteligencie, hrá na husle v sláčikovom orchestri a veľa číta. Ako sama hovorí, rada si namáha mozgové závity, hlavne pri produkovaní nových nápadov a hľadaní – niekedy neexistujúcich – súvislostí v dizajn procese. Tvrdí, že šikovný dizajnér dopredu vymyslí a povie klientovi, čo vlastne potrebuje.
Dominika by bola rada, keby sa dizajn na Slovensku viac vyšpecifikoval a stal sa rozpoznateľným vo svete. Uvítala by aj odstránenie vizuálneho odpadu v uliciach či bežných newslettroch a hlavne to, aby si bežní ľudia ale aj firmy začali viac uvedomovať jeho opodstatnenosť a dôležitosť. Už na základe širokého spektra Dominikiných aktivít ju možno považovať za zástankyňu názoru, že čím viac rôznych vecí človek ovláda a čím väčšiu diverzitu záujmov okolo seba nahromadí, tým zaujímavejšie prepojenia dokáže vygenerovať vo svojej hlave a aplikovať ich na svoju prácu.
Do DesignLabu sa prihlásila, pretože workshopy s profesionálmi považuje za najlepší spôsob, ako získať reálne skúsenosti v praktickom odbore. Nadobudnuté know-how sa jej zíde aj pri realizácii jej najväčšieho pracovného sna – založiť si vlastné dizajn štúdio. Za prínos programu už teraz považuje aj to, že s mentorom rozoberajú aj témy, ako napríklad cenové ohodnotenie hodnoty ich práce alebo ako si uľahčiť komunikáciu s novými klientmi.
„Dizajnéri sú tak trochu superhrdinovia, ktorí robia svet jednoduchším miestom pre život.“
DOMINIKA ČUPKOVÁ