Ako veľmi dokáže politik ovplyvniť voliča? Akú moc majú ľudia vo voľbách a o čom rozhodujú? Čo je demokracia, ako spoznať populistu, ktoré volebné témy sú naozaj dôležité a ktoré umelo vytvorené? Umelci a učitelia – Holanďan Sytze Schalk a Peter Kočiš z košického divadla NA PERÓNE – vo februári predstavia slovenským študentom (ale aj verejnosti) svoje netradičné divadlo.
V predstavení spájajú kartovú hru s divadlom. Prvovoličovi chcú priblížiť vzťah medzi politikom a občanom. Hovoriť budú o demokracii, populizme, voľbách, migrantoch aj LGBT. Dej zasadili do imaginárnej európskej krajiny, v ktorej sa schyľuje k voľbám, a práve utečenci sú veľkou témou. Hráč rozhoduje o tom, ako sa jeho politickí kandidáti prezentujú občanom. Ide im hlavne o publicitu? Sú homofóbni alebo tolerantní? Aký je ich postoj k utečencom či minoritám a ako vplýva na ľudí? Sytze vysvetľuje, že celé predstavenie je simuláciou volieb, z ktorej logicky vyplýva, že čím xenofóbnejší sú politici, tým xenofóbnejšia je spoločnosť.
Extrémizmus v Holandsku a na Slovensku
Obaja sú aj učiteľmi a sami hovoria, že často porovnávajú politickú gramotnosť svojich študentov. Zhodujú sa na jednej zásadnej odlišnosti: „Holandskí extrémisti transformovali svoj prejav aj vzhľad. Tie isté myšlienky dnes prezentujú oveľa miernejšie a konzervatívnejšie,“ hovorí Sytze. Peter ho dopĺňa: „My sme to takto mali v 90. rokoch za mečiarizmu, keď na Slovensku vládla mafia. Dnes sú tí istí ľudia považovaní za kontroverzných podnikateľov. Extrémistov tu ešte stále vieme rozlíšiť pomerne jednoducho, aj keď ich rétorika prešla istou zmenou.“ Slovensko vo februári čakajú veľmi dôležité voľby a Peter hovorí, že medzi študentmi pozoruje vážne nedostatky vo všeobecnom politickom prehľade. Hlavným zdrojom informácií, ktoré prijímajú, sa stali sociálne siete. Často tam dostávajú neúplné správy, ktoré už ďalej neskúmajú a väčšinou to končí jednoduchou, prvoplánovou voľbou.
Upútať pozornosť
Priestorom pre realizáciu predstavení tentokrát nebudú školské triedy, ale kultúrne centrá po celom Slovensku. „Rozhodli sme sa tak, pretože školské prostredie je pre vytvorenie správnej atmosféry úplne nevhodné. Študenti tam väčšinou prídu a sú radi, že vďaka tomu vynechali nejaký predmet. Absolútne sa však nesústredia na to, čo vidia,“ zhodujú sa obaja. Preferovať budú menšie skupiny, pretože veria, že intenzívnejší zážitok bude mať oveľa väčší účinok. „Mať v hľadisku 700 študentov, a dotknúť sa všetkých, je nemožné. Poznám to z vlastnej skúsenosti. Chceme, aby bola hra naozaj použiteľná a adaptabilná na slovenskú spoločnosť,“ hovorí Peter.
Vo dvojici
Keď za prípravou scenára k predstaveniu stoja dvaja ľudia, má to isté výhody. Svoje úlohy popisujú veľmi jednoducho. Sytze píše scenár a Peter ho z režijného pohľadu pripomienkuje. Čaká ho práca s hercami i zasadenie hry do priestoru. „Som veľmi rád, že mám na scenár vplyv už v tejto fáze, pretože môžem rozhodovať o tom, ako budú do seba veci zapadať, aby som potom nemusel vymýšľať nič nasilu,“ dodáva Peter. Hotový už majú aj výber umelcov, s ktorými by radi spolupracovali na vizuálnej podobe kartovej hry.
„Keď sa pozrieme na Európu a celý svet, kríza je takmer všade. Je ľahké povedať, že Trump je idiot alebo, že Brexit je hlúposť. Je to fascinujúce, pretože takmer všetky rozhovory, ktoré sa vedú, sú o politikoch; o tom, ako by sa mali alebo nemali správať. Mňa zaujímajú ľudia a to, podľa čoho sa rozhodujú a prečo ich volia.“
SYTZE SCHALK
Nádejou sú jedine ľudia
Politici sú často označovaní za novú nádej pre krajinu. Platí to pre Slovensko, Holandsko aj akýkoľvek iný štát. Sytze s tým nesúhlasí. Nádej závisí od voľby občana a toho, komu dá svoj hlas. „Spoločnosť nie je bezmocná, pretože v demokracii vždy rozhodujeme my. Aby sme sa mohli rozhodnúť zodpovedne, najskôr musíme vedieť, čo znamená byť občanom a načo je nám dobrá demokracia. To nie je o uhloch pohľadu. Voľby nie sú o tom, či si pre alebo proti migrantom alebo LGBT komunitám. Je to o tom, v akej spoločnosti chceš žiť,“ dodáva.
Peter hovorí, že z médií a diania na slovenskej politickej scéne sa zdá, že Slovensko je otrasnou krajinou. „Ja však stále verím, že v hĺbke sme naozaj dobrí ľudia. Možno je to aj vďaka nacizmu, komunizmu či mečiarizmu. Vďaka ním vieme, že sa dokážeme spojiť v boji za vyššie dobro. Je ľahké súdiť študentov a kritizovať ich nedostatočný prehľad. No práve my, rodičia, starí rodičia, učitelia, starší priatelia, novinári či umelci máme zodpovednosť odovzdať im vedomosti a informácie. Morálku v spoločnosti musíme neustále budovať, pretože ak o ňu prídeme, vtedy príde skutočný strach,“ uzatvára Peter.
Peter a Sytze sa spoznali v našom programe Borderline Offensive, kde vymysleli toto umelecké dielo. Pre finančnú náročnosť však nepostúpilo medzi diela vybrané na realizáciu. Rozhodli sa vyskúšať fundraising a vďaka nemu sa im podarilo získať dostatok financií, vďaka ktorým študenti po celom Slovensku už vo februári uvidia toto špeciálne divadelné predstavenie. Rozhovor sme spoločne robili v Šopa Gallery pri výstave Innocent Eyes, Weak Arm, ktorej autormi sú Emilia Kina a Filip Rybowski.