Julia Vergazova je interdisciplinárna umelkyňa z Ruska, ktorá prišla do Košíc na dvojmesačnú mediaartovú rezidenciu, organizovanú v spolupráci s K.A.I.R. Košice Artist in Residence. Projekt s názvom Sole-Soil, na ktorom počas rezidencie pracovala, odprezentuje v rámci festivalu Art & Tech Days 2021.
Julia sa narodila v malom ruskom meste Penza a neskôr sa presťahovala do Moskvy, kde študovala súčasné umenie a pracovala ako kurátorka. Aby vyskúšala niečo nové, rozhodla sa presťahovať do Nemecka, kde momentálne študuje i pracuje. Aj napriek tomu, že v Nemecku sa jej páči a život umelca je tam ľahší hlavne kvôli dostupnejšiemu financovaniu svojich projektov, s umelcami a kurátormi z Ruska si udržuje dobré vzťahy, spolupracuje s nimi a tiež tam aj vystavuje. Keďže okrem umeleckého smeru študovala aj technické inžinierstvo, rozhodla sa tieto dva odbory v svojej tvorbe skombinovať. Ako vraví, v umení našla slobodu.
Medzi tvoje záľuby patrí predefinovanie predchádzajúcich vzdialeností medzi biológiou a technológiami, prírodnou a umelou inteligenciou, ale aj kyber-organizmy. Ako sa to odráža v tvojich dielach?
Pár rokov dozadu som bola inšpirovaná a zároveň sa dosť zaujímala o kyberpunkovú estetiku a kyberfeminizmus. Najviac sa to prejavilo v projekte s názvom Flora.onion, ktorý reprezentuje svet kybernetických rastlín a ich vzťah s našou ľudskou cestou. Veľmi ma fascinovala predstava nových spôsobov komunikácie s inými druhmi. Bolo to ako vytvoriť evolúciu nového rozhrania medzi technologickými a biologickými jedincami. Projekt, na ktorom momentálne pracujem v Košiciach, sa tiež dotýka technológií, vďaka ktorým môžeme komunikovať s prírodnými objektami ako je pôda, mach, iné povrchy či samotné životné prostredie.
V roku 2019 si bola nominovaná na ocenenie Sergeya Kuryokhina – za čo to bolo?
Udeľovanie ocenenia Sergeya Kuryokhina je dôležitou kultúrnou udalosťou, ktorá sa koná v Petrohrade. Cenu udeľujú rôznym umelcom, ktorých práca je inšpirovaná inovatívnymi nápadmi a interakciou medzi rozličnými druhmi umenia. Prihlásila som sa tam s úplne prvou verziou spomínaného projektu Flora.onion.
Premýšľala som o veciach, ktoré sú pre nás skryté a bežne o nich nerozmýšľame, ako napríklad komunikácia medzi inými druhmi. Keďže som tému prepojila so skrytou myšlienkou ľudskej reprodukcie, dal by sa tento projekt tiež považovať za kyberfeministický. Po čase sa projekt rozvinul do rozsiahlejšej špekulácie o skrytom vzťahu medzi rastlinami a ľuďmi, a bol vystavovaný v nadácii Vladimíra Smirnova a Konstantina Sorokina, neskôr tiež v Kultúrnej nadácii Ekaterina v Moskve.
Na mediaartovú rezidenciu v Košiciach si sa prihlásila s projektom Sole-Soil (v preklade Podrážka-Pôda), ktorý by mal radikálne zmeniť vzťah ľudí so zemským povrchom. Čo máš pod tým na mysli?
Náš projekt sa volá Sole-Soil a rozoberá vzťah a rozhranie medzi zemskou pôdou a podrážkami našich topánok. Koncept vychádza z hypotézy Gaia, ktorá tvrdí, že naša planéta je jeden veľký žijúci superorganizmus. Ústrednou témou projektu je starostlivosť a citlivosť o rôzne entity – ľudské i neľudské. Na diaľku na ňom spolupracujem s Nikolayom Ulyanom, s ktorým pracujem už niekoľko rokov.
V projekte vnímame podrážky topánok ako rozhranie, vďaka ktorému sa vieme starať o rôzne druhy povrchov, s ktorými prichádzajú naše topánky do kontaktu. Je to tiež metafora pre jemnosť a ohľaduplný prístup k potrebám a problémom iných živých bytostí, akou je aj pôda. Pre vytvorenie ideálneho vzoru podrážky využívame metódu strojového učenia, na základe ktorej vieme určiť tú najlepšiu možnosť s ohľadom na pôdu v rôznych regiónoch.
Momentálne máme hotové prototypy podrážok a zameriavame sa viac na samotnú prezentáciu. Čo sa týka výstavy, prišla som s návrhom vytvoriť fiktívny obchod so starostlivými teniskami, tzv. „caring sneakers“. Cez tento každodenný objekt chceme ľuďom ponúknuť nový vzťah so životným prostredím. Tenisky sú tiež symbolom tovarového fetišizmu – v kultúre tenisiek sú akousi identitou, ktorú na sebe nosíme.
Tvoje dielo je súčasťou festivalu Art & Tech Days 2021, ktorý je tento rok venovaný Human Responsibility. Ako s touto témou súvisí?
Ja vnímam tému Human Responsibility ako osobnú zodpovednosť. Projekt Sole-Soil s ňou podľa mňa priamo a doslovne súvisí v tom, že hovorí o dôležitosti každého jedného kroku, ktorý robíme. Vo svete je ťažké zabrániť katastrofám, akou je napríklad globálne otepľovania. Náš projekt však ponúka mikrokroky, ktoré môžeme denne robiť a predísť tak celosvetovým katastrofám. Aby sme však prírodu mohli zachrániť, potrebujeme sa sa s ňou naučiť komunikovať.
V minulosti si už jednu umeleckú rezidenciu absolvovala. Čo vnímaš ako benefity takýchto rezidencií pre umelcov?
Moja predošlá rezidencia bola v Düsseldorfe hneď po škole. V tom čase to bola pre mňa veľmi hodnotná skúsenosť. Počas štúdia sme skúšali organizovať rôzne workshopy a stretnutia, ale bolo to za pomoci profesorov a komunity okolo nás. Počas umeleckej rezidencie má človek možnosť vyskúšať si úplnú nezávislosť a sebaorganizáciu. Ty si finálne zodpovedný za svoju prácu a dielo. Potrebuješ si zabezpečiť všetko od piky – nadviazať vzťahy, nájsť obchod s materiálmi, ktoré budeš potrebovať. Tiež však dostaneš vlastný priestor na tvorenie a môžeš sa sústrediť výlučne na svoju prácu. Určite by som takúto rezidenciu odporučila aj ostatným. Vďaka nej nadviažu zaujímavé kontakty a nájdu novú inšpiráciu.
Tvoja súčasná rezidencia v Košiciach je spojená s členstvom mesta v klastri mediálneho umenia Kreatívnych miest UNESCO. Ako ju hodnotíš?
Som veľmi vďačná, že tu môžem byť. Naozaj si užívam komunikáciu s kurátorkou Petrou a som otvorená novým spoluprácam spojeným s mojím projektom. Veľmi ma tiež inšpiruje fakt, že do projektu je zapojených množstvo ľudí. Využila som napríklad 3D tlačiareň, ktorú si môžeme prenajať, a modely na nej vytvorené budú taktiež odprezentované počas výstavy v našom fiktívnom obchode „Sole-Soil“.
Výstavu môžeš navštíviť od 30.11.2021 do 31.1.2022 v priestoroch Šopa Gallery.
Rezidenčný program organizovaný v spolupráci s KAIR Kosice Artist in Residence z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.