Košice navštívil prvýkrát ešte v roku 2011 a odvtedy s CIKE spolupracuje ako mentor vzdelávacieho programu Escalator, ktorý doposiaľ pomohol sprofesionalizovať viac ako 40 kultúrnych organizácii po celom Slovensku. Prečítaj si o prepojení Sandyho Fitzgeralda s U2 a umeleckou sférou.
Začínal ako herec, spisovateľ a hudobník. Učil sa za pochodu, až kým v roku 1974 nezaložil, svojho času najväčšie, kultúrne centrum v Írsku – City Arts Centre – ktoré sa stalo lídrom v komunitnom umení. Prezentovali sa tu rôzne umelecké disciplíny, od vizuálneho umenia, divadla, hudby, tanca až po konferencie. V ich programe bola zaradená aj špeciálna výstava kresieb od obetí útoku na Hiroshimu, ale aj úzka spolupráca so skupinou U2.
Centrum iniciovalo aj progresívne vzdelávacie a akreditované programy pre komunitných umelcov a aktivity so zdravotne znevýhodnenými. Sandy viedol aj projekty, ako Dublin Street Carnival, CREATE a Trans Europe Halles. Svoje bohaté skúsenosti tak získal aj na na medzinárodnej úrovni.
S Paulom Bogenom založili v roku 2008 konzultačnú agentúru Olivearte, kde zhodnocujú svoje skúsenosti so strategickým plánovaním, budovaním kapacít, školeniami, vývojom organizácií, výskumom, štúdiami, fundraisingom a vyhodnocovaním. Práve z nich čerpajú počas programu Escalator.
V čase, keď zakladal City Arts Centre, mal len 22 rokov a podobne, ako účastníci programu Escalator, neprešiel žiadnym formálnym manažérskym tréningom. Práve prezo sa dnes Sandy zameriava na ľudí a organizácie, ktoré majú skvelý nápad, ale zatiaľ ešte nemajú alebo nevedia správne nastaviť procesy. „Od začiatku nám bolo jasné, že to bude priekopnícky projekt a každý do neho vstupoval neistý si tým, čo ho čaká,” hovorí Sandy.
„To, čo sme my ako mentori považovali za základné zručnosti projektového manažmentu, u väčšiny ľudí neexistovalo. Napríklad, nikto nemal rozpočet, nie ešte finančný plán. Avšak toto nebol nevyhnutne problém, iba to odzrkadlovalo realitu vášnivých a odhodlaných ľudí, ktorí chceli uskutočňovať veci, ale nemali žiaden tréning v manažmente. Paul a ja sme si obaja prešli podobným procesom na začiatku našich kariér.”
Sandy Fitzgerald
Prečo sa podľa Sandyho oplatí prihlásiť na Escalator?
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.